Over mijn schilderijen

kwastwebsiteREALISTISCHE SCHILDERKUNST TINEKE TEUNIS

De kwaliteit van een schilderij wordt bepaald door de voorstelling zoals die op het doek wordt  gepresenteerd. Maar er spelen meer factoren een rol zoals de drager van de voorstelling, de gebruikte verven en bovenal voor de finishing touch de lijst om het schilderij.

Omdat ik streef naar een optimaal realistische fijnschildering ga ik alleen accoord met de beste linnen doeken die op de markt te verkrijgen zijn. Voor het nog fijnere werk schilder ik ook op paneel wat nog meer inspanning en accutaresse vergt.

De chemicus Edwin Ijpeij zegt over de genoemde dragers daar het volgende van:

Linnen wordt opgespannen op een houten spieraam. Linnen is gevoeliger dan hout voor vocht en temperatuursschommelingen. Daardoor kan een linnen doek slap of juist te strak komen te staan. Omdat we gebruik maken van een houten spieraam kunnen we een doek op de juiste spanning houden ter verlenging van de levensduur. Bij echt grote formaten kan het linnen aan de achterzijde verstevigd worden door het te beplakken met grover linnen met een zuurvrije lijm. Willen we het beschermen tegen stoten kan aan de achterzijde een plaat triplex worden aangebracht.

In mijn werk beperk ik me tot de formaten die geen extra maatregelen benodigen.

Paneel is de verzamelnaam voor een drager van hout, MDF, koper, masoniet, glas e.d. Ik werk graag met masoniet wat een watervaste met olie geimpregneerde hardboard is. Het is erg hard, niet vochtgevoelig en matig zuigend.  De hechting van grondverf en olieverf kan matig zijn omdat de ondergrond vet is. Om een goede hechting te garanderen moet het board grondig ontvet worden en dat moet met grote zorg geschieden. Door het laag voor laag aanbrengen van gesso (grondverf) en elke laag steeds weer licht te schuren wordt een goede hechting gegarandeerd. Masoniet is een perfecte drager voor fijnschilderen.

Voor de verven maak ik gebruik van professionele olieverven die fijner te verwerken zijn en die prachtige en intensieve kleuren geven. Acrylverf is gemakkelijk om mee te werken, droogt snel, is veilig en waterverdunbaar. Is echter geen vervanger van olieverf, omdat het moeilijker is om overgangen te schilderen en de verflaag zelf heeft geen diepte. Het bindmiddel van acrylverf is acrylaathars uit aardolie en dus plastic. In de tube zit een mengsel van kleine deeltjes acrylhars met 50% water en maximaal 50% pigment. In de buitenlucht verdampt het water en de acryldeeltjes smelten aan elkaar. Omdat de helft van het bindmiddel verdampt wordt de verflaag dunner en blijft alleen de brekingsindex van het pigment en de hars over en is er altijd een kleurverschil tussen de droge en natte verf. Meestal lichter. Bij olieverf verdampt er niets en blijft de verfmassa hetzelfde, waardoor kleur, diepte, gloed en transparantie van de verflaag hetzelfde blijft. Omdat de verfmassa bij acryl afneemt is het mogelijk dat de verflaag scheurt. Bij schildertechnieken waarbij een snelle schildermethode nodig is, zoals buiten schilderen, impressionistisch schilderen of bij abstract is acryl een uitstekende verf. Voor realistische schildertechnieken, waarbij zachte overgangen en transparante lagen noodzakelijk zijn is olieverf beter. In de olieverftechniek geldt de regel: vet op mager. Het gaat om de hechting. Een olieverf met weinig olie hecht niet goed op een olieverf met veel olie. Hechting op een vette onderlaag is dus moeilijk. Olieverf wordt steeds harder tijdens het droog/oxydatie proces en acrylverf blijft altijd iets flexibel en blijft meegeven bij temperatuurwisselingen. Olieverf kan op de duur los laten van acryl als hij eenmaal is uitgehard maar dat kan wel 100 jaar duren. Acrylverf boeit me minder zodat ik me uitsluitend tot olieverf beperk.

De afwerking is pas compleet met een passende lijst en dus worden al mijn schilderijen al jaren ingelijst door een professional. De prijs van een schilderij is inclusief de lijst.

Mijn schilderijen zijn gesigneerd met mijn initialen T en P d.i.  Tineke Teunis van der Plas

logoTinekeAan de achterzijde wordt op het spieraam het volgnummer en jaar van creëren vermeld alsook de letter R voor retouchevernis en S voor slotvernis. Bij verkoop wordt er nog een kaart op het spieraam bevestigd met voornoemde gegevens alsook titel van het schilderij en verdere NAW gegevens.

 

Comments are closed.